Účinný marketing na sociálnych sieťach pre malých podnikateľov, ktorý nič nestojí

Účinný marketing na sociálnych sieťach pre malých podnikateľov, ktorý nič nestojí

Celá ekonomická aktivita v súčasnosti prechádza na internet. Maloobchod v USA kolabuje pod ťarchou online predaja. Ľudia chodia menej do kina a radšej si v pohodlí domova púšťajú Netflix. Pizza sa objednáva pomocou appiek. Ešte pred 7 rokmi tu nič také nebolo. Nielen ma Slovensku ale aj v USA. Časy sa rýchlo menia. Ľudia mali email a účet na Pokeci. To boli vymoženosti internetovej epochy len nedávno. Veľa podnikov na Slovensku si stále myslí, že online hra je len pre veľké spoločnosti. Ja verím v to, že opak je pravdou. Najväčší úžitok zo sociálnych sietí môžu mať malé firmy a drobní podnikatelia. Ak máte firemný profil na Facebooku a mobil s kamerou, viac vám netreba, aby ste mohli robiť kvalitný marketing a kľudne aj zdvojnásobiť svoje tržby prakticky zadarmo.

Podnikaniu môžete dať opäť tvár

Lokálne podniky sa môžu vždy spoľahnúť na vizuálny obsah. Aj keď nemáte ako podnik alebo podnikateľ čo ponúknuť po obsahovej stránke, vždy môžete robiť videá, obrázky alebo Stories. To je pre miestne podniky veľmi dôležité po marketingovej stránke. Ak ste pizzéria, holič alebo oprava obuvi, ľudia nebudú čítať váš blog. Nebudú počúvať váš podcast o tom, aké lepidlo je najlepšie na lepenie podrážok zimnej obuvi. Vizuálny marketing na sociálnych sieťach je cesta ktorou ísť. Je účinný, emočný a dá sa robiť na kolene.

Ľudia chodia na sociálne siete, aby sa zabavili. Chcú vidieť zaujímavé veci. Vy im ich môžete ukázať. A takáto forma marketingu vás nemusí stáť skoro nič. V dnešnej dobe, keď máte kvalitnú kameru a foťák vo vrecku stačí jediné – postaviť sa pred objektív. Viem. Nie každý sa cíti na to, aby vypleskol svoju tvár pred kameru. Ale netreba zúfať. Vaše videá a fotky nemusia byť profesionálne. Práve naopak. Ukážte ľudom, ako vo vašej firme bežne veci chodia- Ukážte veci, ktoré sa dajú za oponou. Ktoré váš zákazník nemá možnosť inak vidieť. Robte momentky. Ukážte im kuchyňu a kuchára. Prezentujte video recepty a ako pripravujte jedlo. Odlišujte sa od konkurencie. Vaši zákazníci vám môžu pomôcť s tvorbou obsahu. Jednoduché video v ktorom vaši zákazníci chvália vašu prevádzku prevalcuje každú reklamu na Facebooku, lebo je autentické.

Umiestňujte váš vizuálny obsah na sociálnych sieťach. Pre miestne podniky je najvhodnejší Facebook a Instagram. Tieto siete dominujú digitálnemu obsahu a hlavne obsahu vizuálnemu. Môžete robiť live videá z vašich akcií. Ukážte aký je váš podnik plný a aká je v ňom zábava naživo. Využívajte instagramové Stories. Nahrávajte krátke zábavné videá. Kedysi ľudia stretávali svojho mäsiara, keď nakupovali a mali s ním vzťah. Vedeli kto to je. Dnes máme samoobslužné pokladne. Pomocou sociálnych sietí ale môžete dať podnikaniu opäť prívetivú tvár. Čo je pre vás ruina, môže byť pre zákazníkov zaujímavý, doteraz neobjavený pohľad na vaše podnikanie. Ukážte im čo normálne cez týždeň robíte. Budujte si vzťah. U koho ľudia radšej nakupujú? U niekoho kto je od nich odosobnený alebo od niekoho s kým majú vytvorenú určitú emočnú väzbu?

Opakujem, že na toto všetko nepotrebujete nič, len telefón. Nepotrebujete profesionálneho fotografa, ale vaše fotky by mali vyzerať ako zo žurnálu. Dôležité je, aby mali čo povedať a boli prirodzené. Toto robíme, toto sme my. Robte veci inak, ako 99% vašej konkurencie, ktorá si zaplatí fotografa alebo kameramana, nechá si zostrihať video a potom spamuje Facebook so svojimi video reklamami. Vy môžete robiť oveľa efektívnejší marketing, skoro zadarmo. Viem, je to opak toho, čo si väčšina ľudí o marketingu myslí a čo sa učí na školách, ale sociálne médiá postavili marketing na hlavu. Prestavte si promovanie biznisu na sieťach ako fotky na Instagrame. Nebežíte zakaždým, keď si chcete váš obed dať na Instagram, za profesionálnym fotografom a predsa, takéto fotky sú na zjedenie.

Budujte vzťahy pravidelnými príspevkami

Ak ste lokálny podnik, v dnešnej dobe, priznajme otvorene, nemáte moc na výber. Mladá generácia vyrastá so sociálnymi médiami. Musíte byť tam, kde sú vaši zákazníci. Ako budú tieto mladé ročníky dospievať, budú sociálne siete ich primárnym zdrojom informácií a väzieb. Má to ale aj svoje výhody. Sociálne médiá umožňujú budovať vzťahy ako nikdy v histórii. Jedine osobný kontakt, ešte pred vynájdením kníhtlače, mohol sociálnym médiám konkurovať. Môžete zverejňovať príspevky ktoré vás v momente napadnú, ale treba mať aj premyslenú stratégiu a všímať si, čo funguje.

Dôležité je zverejňovať príspevky konzistentne. Každý deň, každý týždeň alebo niekoľko krát do dňa. To je jedno. Dôležitá je pravidelnosť. Byť vašim zákazníkom na očiach a budovať si vzťah. Ak sa vám podarí vytvoriť virálny obsah alebo buzz tým lepšie. Ak vytvoríte obsah, ktorý budú ľudia sami zdieľať, alebo o ňom budú rozprávať svojim známym, vyhrali ste. Všímajte si, čo funguje. Ktoré príspevky majú najviac lajkov a zdieľaní? Sú to humorné krátke videá vo forme Stories? Alebo inside videá z príprav akcií? Vyhodnocujte čo funguje a robote toho ešte viac. Ak ste na Instagrame, používajte hashtagy. Experimentujte. Robte krátke videá v slučke. Skúšajte aké texty k obsahu na ľudí zaberajú. Páčia sa emoji? Skúste zdieľacie súťaže o pizzu zadarmo. Možnosti sú obmedzené len vašou fantáziou. Dôležité je ich vyskúšať.

Na druhej strane, nemusíte promo robiť nasilu. Nejde o to si na seba nasadiť nejakú umelú persónu a vystupovať pred kamerou. Práve naopak. Ukážte realitu. Kto ste. Ľudia vycítia pretvárku a bullshit. Naopak, ocenia úprimnosť, aj keď nedokonalú. Toto som ja a takto robím veci. Prídi vyskúšať. Nič viac netreba. Tlačiť na pílu, aby som svoju publikum zaujal je rovnako mizerné, ako prezentovať sa v suchej forme bez emócií. Postaviť sa pred kameru naháňa mnohým ľuďom strach. Ziskovosť takýchto aktivít na sieťach sa nedá porovnať s inou formou marketingu, ak sa robí správne.

Keď viete čo robíte, môžete začať utrácať

Veľa podnikateľov sa sťažuje, že pridajú 2-3 príspevky, zasponzorujú ich za dvacku a nič z toho. Toto ale nie je marketing na sieťach. Na sieťach sa budujú vzťahy. Zverejňovanie musí byť konzistentné. Minimálne celý mesiac mesiac. Po mesiaci sa vráťte k tomu, čo malo najväčší úspech a zasponzorujte to. Vytvorte si súbor obsahu a propagujte len to, k čomu boli zo strany vašich fanúšikov najlepšie odozvy. Je pravdepodobné, že keď sa príspevky zverejnené zadarmo páčili, potom budú mať úspech aj u ľudí, ktorí ešte o vašom podniku nepočuli.

Facebook je na tento účel najlepšia platforma. Obsahuje skvelé a jednoduché nástroje na lokálne cielenie. Môžete cieliť na konkrétne PSČ alebo cieliť v okruhu 5 km od vašej prevádzky. Môžete cieliť na ľudí, ktorí sa nachádzajú vo vašej lokalite, alebo vo vašej lokalite žijú. Postupne môžete prejsť na náročnejšie cielenia. Ak robíte akciu, remarketujte ľudí, ktorí sa boli pozrieť na stránke akcie. Alebo cieľte na ľudí, ktorí lajkovali stránky vašej konkurencie. Propagujte zľavy, keď chcete prilákať nových zákazníkov. Ak toto isté chcete robiť na Instagrame, nezabudnite si upgradovať účet na business verziu, aby ste mohli analyzovať výsledky vašich kampaní a príspevkov.