Testovanie v online marketingu je jediný spôsob, ako ho robiť správne

Testovanie v online marketingu je jediný spôsob, ako ho robiť správne

Ľudia sa ma často pýtajú, či funguje instagram. Ako funguje pre podnikateľov live video. Alebo či majú robiť PPC. Obyčajne im hovorím, že áno. Všetko funguje. Záleží na tom, pre koho. Nie každá marketingová stratégia funguje pre každý business. Najväčšia výhoda digitálneho formátu je, že môžete zistiť čo nefunguje veľmi rýchlo a ísť s tým, čo vám nosí výsledky. Môže to byť mojou osobnou deformáciou, lebo som sa venoval na doktoráte štatistike a matematickým modelom, ale testovanie je podľa mňa najväčšou výhodou online marketingu. Samozrejme, je tu výhoda nízkych vstupov, výhoda presného cielenia a výhoda obrovského množstva dát. Testovanie je ale podľa mňa to, čo robí online skutočne unikátny. Žiaľ, veľa marketérov a podnikateľov podceňuje tento fakt.

Nerobte všetko. Testujte všetko a robte to, čo pre vás funduje

Otázka nie je čo funguje, ako preniesť testovanie do praxe. Jednoducho. Testuje všetko ale investujte len do toho, čo funguje. Nájdite to, čo robí čísla, ak pracujete v oddelení alebo zisk, ak podnikáte a nasledovne tomu dominujte. Táto minca má ale ešte jednu stranu. Mali by ste robiť to, čo vám pasuje. Ak máte radi fotenie, robte Instagram. Ak máte radi videá, robte YouTube. Keď máte dobrý produkt, marketing je len artikulácia, prečo je váš produkt dobrý, cielená na správny typ ľudí. Každopádne musíte tvoriť obsah. A tým nemyslím, len blogy. Obsah môže mať rôzne formy – video, text, obrázky, podcasty alebo reklama. Zistite, ktorý obsah sa vám produkuje najlepšie a potom ho testujte na rôznych kanáloch. Ak robíte videá, skúste ich dať na Facebook, YouTube aj Instagram.

Zistite, čo robí výsledky a potom z toho vyžmýkate maximum. Ak ste sa našli na Instagrame, musíte použiť každý nástroj k dispozícii. Hashtagy, popisky, lokality. Keď nájdete správny kanál, berte ho profesionálne. Každý príspevok musí byť potom poctivo vystrúžlikaným umeleckým dielom. Profesionalita vždy stojí prácu a práca produkuje pokojnosť zákazníkov. Váš obsah musí byť užitočný. Ak predávate bazény, robte videá o tom, ako si vybrať správny bazén do záhrady. Robte videá o tom, kde sa hodia bazény nadzemné a kde sa hodia bazény, ktoré môžete vložiť do diery v zemi. Ak ponúkate študijné pobyty, zdieľajte fotky vašich zákazníkov v rôznych lokalitách po svete. Vykreslite potenciálnym zákazníkom obraz toho, ako sa naučia cudzie jazyky zážitkovou formou. Ak vám niečo vyslovene nejde alebo vás nebaví, ale je to pre úspech vášho marketingu nevyhnutné, outsourcujte to. Venujte sa tomu, v čom ste dobrí a zaplaťte za to, v čom dobrí nie ste.

Čo máte radi, čo vám ide a z čoho sú zisky

V legendárnej knihe Good to Great Jim Collins popisuje systém, pomocou ktorého sa z priemerných spoločností stali spoločnosti špičkové. Koncept ježka je niečo, čo sa dá aplikovať na široké spektrum ľudských aktivít. V online podnikaní je ale obzvlášť dôležitý a dá sa použiť veľmi jednoducho. Voľnosť digitálneho formátu umožňuje tento koncept našlapať na steroidoch. O čo ide? Úspešné firmy sa venujú tomu, v čom sú prirodzene veľmi dobré, pre čo sú zapálené a zároveň tieto dve veci musia nosiť zisk. Nájdite prienik, toho 1. v čom ste prirodzene dobrí, 2. čo vás ženie a napĺňa a 3. za čo sú ľudia ochotní zaplatiť. Ak nájdete prienik týchto troch kritérií, vo vašom marketingu, vyhrali ste. Veľa podnikov sa orientuje len na zisk. Peniaze sú síce pekné, ale ak je niekto vo vašom obore lepší a zapálený pre vec, v dlhodobom horizonte vás predbehne.

Nájsť to, čo vás v oblasti online obsahu baví, nie je až taký veľký problém. Nájsť to, čo vám prirodzene ide? To už možno viete a ak neviete tak vyskúšate. Ako som písal, skúste rôzne typy obsahu a prejavu a zistite, čo vám najviac sedí. A nakoniec musíte otestovať, aký kanál je pre váš obsah najvhodnejší. Kde sa nachádzajú ľudia, ktorí sú ochotní zaplatiť za to, čo ponúkam. Dajte k dispozícii veci zadarmo. Pozvite ľudí na ochutnávku. Ak im bude chutiť, ukážte im, kde si môžu kúpiť viac. Ak niekto hľadá články a videá o tom, ako si vybrať správny systém na zber dažďovej vody, ukážte mu. Potom svoje články remarketujte. Viete, že na vrchu lievika hľadá riešenia, alebo zisťuje, aké produkty sú k dispozícii. Presuňte ho retargetingom z vášho obsahu nižšie, smerom k objednávke. Popíšte vo vašom obsahu rôzne typy produktov, ktorí poznajú riešenie a sú vo fáze výberu. Pokryte všetky stupne lievika. Keďže máte v ruke horúce publiká, zobrazujte im na Facebooku alebo v Obsahovej sieti reklamy na tieto produkty.

Testujte formáty, testujte publiká. Mnoho krát sa mi stalo, že moje predpoklady o tom, kto bude mať o stránku záujem, boli viac než mylné. Čakal som, že projekt pritiahne mladých ľudí, len aby som po čase zistil, že na webe trávia najviac času ľudia po 45ke, ktorí sa venujú financiám. Nikdy nemôžete dopredu vedieť, kto bude mať o to, čo ponúkate záujem. Samozrejme, niektoré produkty alebo služby sú zrejmé, ale nikdy si nebudete istí, kým nebudete publiká testovať. Zistite o vašich zákazníkoch čo najviac. Kľudne im zavolajte a opýtajte sa. Vaše publikum musí váš obsah a reklamy vidieť všade. Aj keď vy nebudete všade. Budete všade tam, kde sú vaši zákazníci. Ako viete, že ste trafili správny produkt a správne publikum? Keď bude pozitívne ovplyvňovať ich životy a budú s nimi spokojní.

Testovanie, ako súčasť marketingových procesov

Ujasnite si, aké sú pri testovaní vaše ciele. Aké sú ukazatele, ktoré chcete dosiahnuť. Chcete maximalizovať počet objednávok alebo počet ľudí, ktorí budú tráviť na stránke viac ako 6 minút? Zaveďte testovanie do vašich marketingových a business procesov. Stanovte si časový rámec na dosiahnutie týchto cieľov. Budete na testy potrebovať pol roka alebo rok? Nakoniec si rozvrhnite marketingové aktivity, ktoré chcete testovať a pomocou ktorých chcete vaše ciele dosiahnuť. Vytvorte si plán a dajte sa do toho. Nezabudnite na pravidelné vyhodnocovanie. Po mesiaci sa pozrite, či to, čo ste testovali funguje alebo nie. Ak nie, zabite to a prejdite na ďalší bod v zozname. To čo funguje nechajte bežať a investujte do toho viac peňazí. Nerobte všetko ale testuje všetko a dajte všetko tomu, čo funguje.

Snažte sa nájsť vhodný formát, pre vhodné publikum, ktorého tvorba vás bude baviť. O tom to celé je. Ak nájdete správne publikum, formát, ktorý ich zaujme a správy, na ktoré reagujú, zvyšok už bude len rutina. Potom do toho napumpujte čo môžete. To čo nefunguje sa nebojte ukončiť. To čo funguje nechajte bežať a to čo funguje excelentne, do toho búchajte, čo vám sily stačia. Nie všetko funguje vždy a rovnako. Nechajte si priemerné veci bežať, aj keď im nebudete venovať toľko úsilia a peňazí, ako veciam excelentným. Keď bude formát marketingu baviť vás a bude fungovať aj na vašich zákazníkov a nosiť vám zisky alebo čísla, potom bude marketing skôr zábavou, ako len súborom riadkov na tabuli, ktoré treba vyčiarknuť po vykonaní. Následne môžete budovať brand a kmeň spokojných zákazníkov. Nikdy však nemôžete zistiť to, čo skutočne funguje, bez toho, aby ste to otestovali. A digitálny formát je pre testy ideálny. Nemusíte robiť dotazníky, spracovávať dáta a potom ich vyhodnocovať. Všetky nástroje obsahuje Google Analytic, Facebook alebo AdWords rozhranie.