Ako robiť YouTube videá, ktoré rozdrvia konkurenciu

 

V ére, kedy má v kapse každý malé zariadenie na sledovanie videa a ľudia na YouTube hľadajú pomoc, keď si nevedia poradiť pri výmene batérie v aute alebo hľadaj recenzie na mobilné telefóny, je skutočne veľkou chybou podceňovať video obsah. V súčasnosti až 64% návštevnosti na internete smeruje na videá a do roku 2019 má toto číslo narásť na 80%. Hovorí sa, že raz vidieť je lepšie ako 100x počuť. Pre vnímanie užívateľa je odkomunikovaná 1 minúta video obsahu rovnako užitočná ako 1,8 milióna slov pri písanej komunikácii.

Hneď na začiatku si treba uvedomiť, prečo ľudia vôbec chodia sledovať videá na YouTube. Videá majú veľmi špecifickú funkciu v očiach užívateľov. V praxi ich chodia sledovať z dvoch hlavných dôvodov – 1. aby sa zabavili a 2. aby sa niečo naučili, pričom tieto dôvody môže konkrétny užívateľ striedať. Kvôli zábave chodia ľudia na YouTube sledovať zostrihy videí na ktorých si ľudia lámu kosti pomocou skateboardov, hrajúce sa mačičky alebo vypočuť si nový song od Adele. Video sieť však poskytuje obrovský priestor serióznym producentom videí, ktorí publikum vzdelávajú. Do tejto kategórie patria rôzne recenzie, porovnania produktov alebo návody, ktoré ľuďom ukazujujú ako spraviť to či ono. V súčasnosti 44% ľudí pozerá videá o produktoch pred tým, než si ich idú fyzicky kúpiť. Preto ak vaše firemné videá nie sú srandovné alebo neprinášajú užívateľovi informačnú hodnotu, dieru do sveta s nimi nespravíte.

Taktiež treba na úvod úvod pripomenúť, že obsah na YouTube nežije vo vákuu. Ak je kvalitný, zobrazuje sa vo vyhľadávaní v Googli, môže byť zdieľaný na fórach a sociálnych sieťach. A tak by ste k nemu mali pristupovať. Svoj video obsah propagujte tam, kde je to len možné, pretože algoritmy YouTubu potrebujú návštevnosť, aby mohli jeho kvalitu vyhodnotiť. Ak budete svoj video obsah ponúkať ľuďom, ktorí už majú s vašou firmou alebo iným vašim obsahom skúsenosť, je veľká pravdepodobnosť, že táto návštevnosť vám pomôže rýchlo dosiahnuť slušné čísla a pozitívne signály pre systémy YouTube. Propagujte ho preto všade kde je to len možné – na vašich stránkach, newsletri, sociálnych sieťach alebo platenou reklamou. Pamätajte tiež, že maily s vloženým videom majú o 96% vyššiu CTR.

Ale poďme k veci, čo treba robiť, aby ste pomocou vašich videí na YouTube rozprášili konkurenciu.

1. Prieskum kľúčových slov a meta popisy

Pretože algoritmy YouTube nie sú až také dokonalé, ako by si tvorcovia videí želali, musíte im všetko vysvetliť v textovej forme. Nedokážu adekvátne prezrieť video a zistiť o čom je. Spoliehajú sa preto na popisky a meta údaje ktoré im poskytnete a taktiež na signál o videách od ľudí, ktorí si ich prezerajú. Čím viac vás video obsah na YouTube popíšete, tým lepšie pre algoritmy a tým lepšie aj pre váš obsah, pretože bude vyhodnotený ako kvalitnejší a bude sa zobrazovať na lepších pozíciach pri vyhľadávaní na tejto sieti.

Prieskum kľúčových slov
Optimalizácia popisov videí pripomína klasické SEO, na ktoré sme boli zvyknutí pred sofistikáciou Googlu z pred pár rokov. Ako prvoradé je spraviť prieskum kľúčových slov, či už pomocou Plánovača kľúčových slov, ktorý je zdarma dostupný v Google AdWords, alebo priamo hľadaním na YouTube a porovnaním úspešných a hľadaných videí. Prieskum je dôležitý nielen kvôli dosadeniu hľadaných slov do textov, ale aj preto aby vytvorené videá boli tématicky naviazané na to, čo ľudí skutočne zaujíma.

Nadpisy a popisy
Výsledok prieskumu kľúčových slov je treba využiť pri vytváraní nadpisov a popisov videí. Algoritmy YouTube nedokážu prezerať vaše videá a preto sa musia spoliehať na to, čo o nich napíšete. Preto viac textu je vždy lepšie ako menej. Kľúčové slova použite v nadpisoch, pretože ľudia majú väčšiu tendenciu kliknúť na video s nadpisov rovnakým alebo podobným vyhľadávanej fráze. Samozrejme netreba to s nimi preháňať. Texty aj nadpisy by mali byť prirodzené, používajte synonymá.

Linky a tagy
K popisom videa pridávajte odkazy na vaše stránky. Snažte sa obsah čo najviac prelinkovať. Rovnako, ako by ste mali čo najviac linkovať odkazy na vaše videá, k videám pridávajte linky, z ktorých sa môžu užívatelia o vás dozvedieť viac. Taktiež vyplňujte tagy, pretože užívateľom aj YouTubu pomáhate lepšie určiť o čom vaše video je.

2. Optimalizácia videa

Samotné video poskytuje množstvo priestoru na optimalizáciu. Či už ide o plochy na videách, ktoré umožnia užívateľovi dostať sa na váš iný video obsah alebo sprievodné obrázky, ktoré ak sú vhodne vytvorené, môžu zvýšiť klikateľnosť na váše video, ak niekto hľadá určité frázy priamo na YouTube.

CC titulky
Ak k videu priložíte titulky, nielen že tým pomôžete YouTube lepšie sa orientovať v tom, o čom vaše video je. Budú vám navyše udelené body za ústretovosť, napríklad voči nepočujúcim užívateľom internetu. Vytvárania titulkov je časovo náročné ale môžete ho niekomu zadať brigádne.

Anotácie na ďalšie videá
V prípade, že sa niekto dostal na vaše video a zaujalo ho, je veľká pravdepodobnosť že bude mať o ďalšie podobné videá taktiež záujem. Ponúknite mu teda priamo v na videu klikaciu plochu, prostredníctvom ktorej sa bude môcť dostať k ďalším vašim zaujímavým videám. Zvýšite tým návštevnosť práve o tých užívateľov, ktorí oň budú mať záujem a zlepšovať vám čísla.

Miniatúry videa
Tak ako sú vo vyhľadávaní dôležité nadpisy, sú rovnako dôležité obrázky, ktoré vo výsledkoch vyhľadávania prezentujú obsah vašeho videa. Kvalitné a pútavé obrázky zvyšujú mieru prekliku a návštevnosť. Miniatúry určite netreba podceňovať, podľa prieskumov majú pútavé obrázky o 154% viac klikov pokiaľ sa jedná o ženy a 64% viac klikov u mužov.

3. Video obsah

Kvalita videa

Čím lepšiu kvalitu videa poskytnete, tým lepšie hodnotenie od YouTubu dostanete. Hlavne HD video obsah má výhodu. Snažte sa, pokiaľ je to možné, vytvárať vaše video v čo najlepšej kvalite. Nielen kvôli YouTube ale aj kvôli užívateľom.

Udržujte pozornosť

Pútavejšie videá udržujú pozornosť počas sledovania. Optimalizácia nadpisov a popisov je nanič, ak váš video obsah nie je relevantný pre užívateľov. YouTube hodnotí kvalitu videa vo vzťahu k vyhľadávaným frázam a ako dlho na nich trávia užívatelia čas. Videá ktoré nie sú relevantné, majú nekvalitný obsah alebo im trvá dlho kým sa dostanú k tomu čo sľubujú v nadpisoch majú nižšiu mieru dopozerania. Snažte sa preto čo najskôr dostať k podstate veci. Ak robíte návody, zbytočné niekoľko minútové úvodné omáčky spôsobia, že ľudia budú z vašich videí odchádzať veľmi skoro, čo je pre systém YouTube negatívny signál.

Brandové intro

Z brandového hľadiska je vhodné pred video pridať vaše intro. Ak máte kvalitný obsah, je vhodné sa pochváliť vašou značkou aby si ju užívatelia zapamätali. S introm to netreba preháňať. Pár sekúnd stačí.

Inštruktážne video

Ak je vaše video informatívne – porovnávate produkty, robíte tutorial alebo návod, najvhodnejšia dĺžka je 3-4 minúty. Samozrejme, nie vždy to ide avšak ľudia chcú kvalitné informácie ale za krátky čas. Ak môžete z 10 minútového videa vystrihnúť podstatné 3 minúty, užívateľ si radšej vyberie video kratšie. Samozrejme, orezanie by nemalo byť na úkor kvality.

4. Optimalizácia YouTube kanálu

Zoptimalizovaný YouTube kanál prezentuje vás alebo vašu firmu v očiach užívateľa a mal by pôsobiť profesionálne a dôveryhodne. Snažte sa vyplniť všetky možnosti ktoré sú v ponuke, či už sa jedná o logo alebo prepojenie s vašimi stránkami na sociálnych médiách. YouTube tak bude mať väčší prehľad o tom kto ste a kde váš obsah zaradiť. Užívatelia budú mať väčšiu tendenciu premeniť sa na vašich zákazníkov, pretože vám budú dôverovať.

Logo a profilové obrázky

Myslím, že sa jedná o samozrejmosť, ale treba ju pripomenúť. Váš kanál by mal obsahovať logo alebo fotku, v prípade, že ste osoba. Profilový obrázky vyberajte tak, aby komunikovali to čo váš kanál prezentuje, to znamená, že ak chcete budiť dôveryhodnosť voľte elegantné obrázky. Ak chcete upútať, skúste niečo agresívnejšie.

Meno / Brand / Vanity URL

Meno vášho kanálu by malo zodpovedať vášmu brandu. Ak robíte obsah, ktorý je komplexný a venujete sa viacerým témam, netvorte pre ne samostatné kanály. Využite funkciu playlistov a rozdeľte videá tematicky týmto spôsobom. V prípade, že máte dostatočný počet odberateľov, YouTube vám umožní zmeniť si URL adresu kanálu na brandový formát youtube.com/váš-brand.

Asociované stránky a anotácie

Prelinkujte oficiálne váš kanál s vašimi internetovými stránkami. Budete tak môcť využívať karty a anotácie priamo na vaše stránky. Klikacie plochy – anotácie, tak budete môcť využívať ako tlačítko, ktoré užívateľa odošle na vaše stránky. Anotácie potom môžete využiť ako Call-to-action tlačítko a po prezretí videa tak užívateľa privediete priamo do nákupného procesu mimo YouTube.

Optimalizácia domovskej stránky kanálu a videa

Domovská stránka kanálu je vašou vizitkou. Preto si dajte záležať aby ste pomocou nej komunikovali to čo chcete. Dajte si záležať hlavne na automaticky spúšťanom videu ktoré je naň možné umiestniť. Povedzte v ňom niečo o sebe, čomu sa na vašom kanáli venujete a kde vás môže užívateľ nájsť v prípade, ak má záujem o vaše produkty alebo služby.