Jednoduchý návod ako tvoriť obsah, ktorý produkuje výsledky

Jednoduchý návod ako tvoriť obsah, ktorý produkuje výsledky

Obsah na vašej stránke musí prinášať výsledky. To sa ale často nedeje. Dôležité je si však povedať čo sú naše výsledky a ako ich pomocou tvorby obsahu vytvárame. Tvorba obsahu často prebieha pomocou veľmi zvláštneho pohľadu na jeho hodnotu a proces akým má dosahovať nami určené ciele. Oddelenia zodpovedné za tvorbu obsahu a manažment pristupuje k tvorbe či už textov alebo videí spôsobom ako keby pomocou neho tlačili peniaze. Vyprodukujem určité množstvo obsahu, akéhokoľvek, a tým si zabezpečím zákazky alebo nákupy v e-shope.

Obsah ale nefunguje takto priamočiarym spôsobom. Všetok obsah ktorý generujete vytvára určité body kontaktu zákazníka s vašim biznisom alebo značkou. Či už sa jedná o váš blog, videá na YouTube, remarketing, vyhľadávače alebo reklamy na Facebooku, zákazník je vystavený informáciám ktoré vytvárate v digitálnom poli mnohými spôsobmi. Potrebuje v priemere 6-8 bodov kontaktu, aby vykonal nákup alebo splnil váš iný marketingový cieľ. Váš obsah by mal byť v tomto procese dlhodobé aktívum, ktoré do celej schémy zapadá a tvorí jeho významný, ak nie nosný prvok. Rozumne vytváraný obsah nie priamoúmerná tlačiareň na peniaze, ale samostatný ekosystém podporujúci naše ostatné marketingové aktivity.

Tvoriť správny obsah, ale kde začať?

Ako ale tvoriť správny obsah? Čo je vlastne obsah bez publika? Nudná záplava článkov o ktorú nikto v skutočnosti nemá záujem. Trávite celé mesiace tvorbou textov na váš firemný blog ale jeho návštevnosť je rovnaká ako keby ste tam proste dali Lorem ipsum? Tvorba účinného a hodnotného obsahu začína pri vašom publiku, pokračuje tvorbou ponuky a až potom treba tvoriť reklamy, prípadne obsah článkov.

  1. definícia publika
  2. efektívna ponuka
  3. tvorba obsahu alebo reklamy

Ako prvé je nevyhnutné do detailu preskúmať svoje publikum. Kto skutočne sú títo ľudia? Kto je pre moje biznis ciele užitočný ako zákazník? Neplatí to len pre e-shopy ale aj per B2B firmy. Vždy predávate ľuďom, ktorí robia rozhodnutia o nákupe, či už sa jedná o puberťáka kupujúceho si skateboard cez internet alebo o vedúceho nákupného oddelenia. Musíte ich poznať do bodky. Ich zamestnanie, zvyky, starosti a radosti. Pred tým, než začnete akúkoľvek kampaň musíte si položiť zásadnú otázku – kto je naše publikum?

A to neplatí len pre marketingové kampane ale aj pre spustenie celých produktov. Kto bude mať o to čo ponúkam záujem? Vytvorte si persóny a avatary. Viac, nie len jedného panáka nakresleného na papieri a kopcom čmáraníc okolo hlavy. Kto sú v skutočnosti ľudia ktorým chcem svoj obsah alebo produkt ponúknuť? Ak máte nejakého zákazníka o ktorom ste si povedali, kiež by boli všetci moji zákazníci ako on, modelujte avatara na ňom.

Informácie, ktoré ste získali štúdiom publika následne využijete na tvorbu ponuky. Ak ste svoju prácu odviedli v prvom kroku správne, budete vedieť kto sú vaši potenciálni zákazníci, aké potreby a obavy majú, ako im pomôcť sa ich zbaviť a ako s nimi správne komunikovať. Musíte vedieť hovoriť jazykom ktorý používajú. To je jedna zásadná vec. Ale hlavne si môžete odpovedať na otázku ako môžem týmto ľuďom pomôcť? Akú ponuku im mám predložiť? Akú hodnotu môžem ponúknuť vo svojom obsahu, o ktorú by mal môj avatar záujem?

Ak máte vyriešené publikum a aj to čo a ako mu budete ponúkať, môžete pristúpiť k tvorbe obsahu a reklám. Keď vytvárate reklamy, predstavujte si, že píšete o danom probléme článok, či dokonca román. Hlavnou postavou je váš avatar, ktorý potrebuje riešiť daný problém, má miestočko ktoré ho svrbí ale nemôže si ho poškrabať. A do tejto drámy vstupujete vy, aby ste mu ponúkli vaše elegantné riešenie a nakoniec všetko skončilo happy endom.

Zákazník je hrdina, nie vaša firma

Chyba, ktorej sa pri tvorbe obsahu firmy často dopúšťajú je, že nerobia nič z toho čo som písal. Jednoducho napíšu 20 článkov v ktorých vychvaľujú svoje produkty a reznú to príspevkom s fotkami z firemnej párty. Nemôžete publikovať z pohľadu vašich potenciálnych zákazníkov irelevantné články, len pre samotné publikovanie niečoho. Takýto obsah spraví viac škody ako úžitku. Vášmu publiku nič nebude hovoriť, či ich dokonca odradí a SEO oddelenie tiež z nekvalitného obsahu nadšené nebude. Uvedomte si, že v zásade ľudia kašlú na vaše firemné články. Chcú niekoho kto im poskytne riešenia ICH problémov. Hrdinom v tomto procese nie je váš produkt ale váš zákazník.

Ako teda k obsahu pristupovať v jeho širšom kontexte vo vašej firme? Musí byť integrovaný nielen navonok s vašim publikom ale aj vašimi business cieľmi. Najvhodnejší prístup je orientovaný na kvartálne ciele. Čo chcete vo vašom podniku dosiahnuť počas vašich nasledujúcich 12 týždňov? Kam chcete posunúť váš produkt, váš objem predaja, povedomie o vašej značke behom nasledujúcich troch mesiacov? Z týchto otázok musia vyjsť témy, ktorým sa budeme v našich článkoch, videách a reklamách venovať. Treba však vybrať nielen vhodné témy, ale treba preskúmať aj rôzne uhly pohľadu na jednotlivé témy. Na kvartál stačí, keď vyberiete 3-4 témy a na každú nazriete z 3-6 rôznych pohľadov.

Takže, ako tvoriť obsah, ktorý produkuje výsledky

Teraz viete aké témy potrebujete pre podporu vašich štvrťročných cieľov. Dajte ich všetky dokopy a do hárkov rozpíšte všetky potrebné atribúty takéhoto obsahu ako sú napríklad názvy článkov, témy videí alebo kľúčové slová, ktoré budete pri tvorbe obsahu potrebovať. Keď máte toto všetko hotové, je treba definovať, kto bude zodpovedný za tvorbu obsahu. A to je veľmi dôležité. Nie každý copywriter dokáže práve pre váš biznis tvoriť ten správny obsah. Ak je vaše publikum veľmi odborne orientované, nemôže robiť váš obsah hocikto, kto napíše pekný sloh. Celý proces však uľahčí písanie článkov aj tým autorom obsahu, ktorí nemajú o problematike dokonalé znalosti. Stačí keď im ich ľudia s potrebnými znalosťami poskytnú.

  1. definícia cieľov na nasledujúci kvartál
  2. určenie tém, ktoré pomáhajú napĺňať naše ciele – výber 3-4 tém, každá rozobraná z 3-6 uhlov
  3. hárkový záznam tém – nadpisy, použité kľúčové slová
  4. určiť ľudí zodpovedných za písanie

Píšte jednoduchým spôsobom. Používajte odrážky na vypichnutie dôležitých bodov. Môžete si spraviť osnovu toho o čom chcete článok napísať, rozoberte kľúčové aspekty. Naplňte vaše podnikové ciele obsahom, ktorý čitateľovi poskytne ničo hodnotné a hovorí jeho jazykom. Vytvorte si formát a štýl, ktorý vám sadne. Musíte ho mať radi, musí byť úprimný. Obsah a jeho forma by mala hovoriť z vás, inak bude neúprimný a kostrbatý.

Kvalitný obsah je najmenej ovplyvnený externými faktormi. Stáva sa z neho aktívum, z ktorého budete dlhodobo ťažiť. Ak sa zmení algoritmus vyhľadávačov alebo vaša konkurencia zapne na plné obrátky PPC, váš obsah to neovplyvní. Navyše jeho hodnota s časom rastie. Keď sa robí správne, samozrejme. Nový návštevník príde na vašu stránku a vidí všetok ten užitočný obsah. Vy sa pomocou obsahu stávate človekom alebo firmou na ktorú sa obracajú, keď potrebujú vyriešiť svoj problém.

Správny obsah potrebuje na svoj rozbeh určitú hybnosť. Určitý čas sa nemusí nič zásadné zmeniť. Teba aj napriek tomu stále tvoriť nový a nový zaujímavý obsah. Po čase sa dobrý obsah stáva veľmi mocným. Ak poskytujete vo svojom obsahu niečo hodnotné pre publikum, niečo čo môže reálne využiť, stane sa váš obsah ambasádorom vašej značky.

Pridaj komentár