Čo je Google Tag Manager a návod ako ho nastaviť na vašej stránke

Čo je Google Tag Manager a návod ako ho nastaviť na stránke

Musím povedať, že pre veľa ľudí je Google Tag Manager záhadou. Zároveň je ale každému jasné, že patrí medzi nevyhnutné nástroje pre každého, kto to s online marketingom myslí vážne.

Ale pozor:

Aj keď sa na prvý pohľad zdá komplikovaný, po pochopení jeho filozofie užívateľ zistí, že sa jedná o veľmi logický a skutočne mocný nástroj. GTM dokáže vaše online kampane a analytiku dostať na úplne nový level, bez toho, aby aby ste museli napísať čo len riadok kódu.

V tomto článku sa dozviete, na čo presne sa Tag Manager používa, aké sú jeho výhody.

Navyše si ukážeme, ako ho nastaviť na stránke a ako pomocou neho pridať značku sledovania Google Analytics a sledovanie konverzicí Google AdWords.

V tomto článku sa dozviete:

  • Čo je to Google Tag Manager
  • Aké sú výhody používania GTM
  • Ako nastaviť GTM na stránke
  • Ako správne nastaviť značku pre Google Analytics
  • Ako nastaviť konverznú značku pre Google AdWords

Čo je to Google tak Manager

Čo nám o Tag Manažéri povie samotný Google?

Google Tag Manager je systém na manažment značiek, ktorý vám umožňuje rýchlo a ľahko nastavovať značky a kúsky kódu na vašej stránke alebo mobilnej aplikácii, ako napríklad tie, zodpovedné za analýzu návštevnosti a marketingovej optimalizácie. Môžete pridávať a upravovať značky pre AdWords, Google Analytics, Firebase Analytics, Floodlight a značky tretích strán alebo vlastné kódy pomocou rozhrania Tag Manažéra namiesto toho, aby ste ich editovali v kóde stránky. Jeho použitie znižuje chyby a oslobodzuje vás od potreby spolupráce developera pri konfigurácii značiek.

Trochu komplikované.

Prečo používať Google Tag Manager? To je hlavná otázka.

Najväčšou výhodou tohto systému je, že môžete nastavovať akékoľvek značky a udalosti, bez toho, aby ste potrebovali programátora a developera.

V súčasnosti sa profesionálny online marketing nezaobíde bez vkladania kúskov kódu na vašu stránku. Aj úplne jednoduchý projekt bude vyžadovať:

  • značku sledovania Google Analytics
  • značku pre Facebook marketing
  • sledovanie konverzií a remarketing Google AdWords
  • nastavenie udalostí Google Analytics
  • dynamický remarketing pre Facebook a AdWords

No a to je len základ.

Správne nastavenie týchto značiek a eventov je kritické pre úspech a správne vyhodnotenie vašich marketingových aktivít na webe.

Ale poznáte to:

Programátori sú večne vyťažení prácou na kóde a implementácia aj malého eventu na stránku môže trvať večnosť. Sám som zažil, že kým boli zmeny implementované, kampaň, pre ktorú boli zmeny robené, už bola dávno rozbehnutá. Na radu vtedy prichádzalo podplácanie programátorov koláčmi z obedu.

A práve tu prichádza odpoveď na otázku, čo robí Google Tag Manager?

Tag Manager neskutočne uľahčuje marketérom prácu pri nasadzovaní a úprave skriptov. Nemusíte vedieť kódiť, aby ste naplno využili všetky chuťovky, ktoré marketingové služby tretích strán ponúkajú. Keď pochopíte filozofiu značiek, spúšťačov a premenných, správa skriptov sa stáva nudnou vyklikávačkou. Vaše Facebook a AdWords kampane sa stanú doslova ako našlapané na steroidoch a môžete na stránke sledovať čo si len zmyslíte, bez toho, aby ste potrebovali pomoc programátora.

Vôbec nejde len o jednoduché sledovanie konverzií alebo nastavenie značky pre Google Analytics!

Tag Manažer vám umožňuje, bez toho aby ste napísali čo len jediný kúsok kódu:

  • zasielať dáta o hodnote konverzie do AdWordsu a Facebooku, aby ste videli nielen koľko jednotlivé kampane utratili ale koľko z nich reálne bolo peňazí a ktoré sú skutočne ziskové,
  • spúšťať udalosti na základe toho, ako ďaleko človek zašiel v čítaní textu stránky alebo pozretí videa na stránke a tak cieliť na horúce publikum, ktoré váš produkt alebo téma článku či videa skutočne zaujíma,
  • nastaviť dynamický remarketing, jeho značku a zasielanie dát o stránkach, objednávkach a produktoch priamo do rozhrania AdWordsu a Facebooku,
  • nastaviť udalosti na akýkoľvek typ užívateľskej aktivity, akými sú kliknutie na konkrétny odkaz, stiahnutie lead magnetu ako e-book alebo odoslanie formulára pomocou udalosti Google Analytics.

 

Aké sú výhody používania GTM

Používanie GTM má 9 hlavných výhod:

  1. Ľahko sa používa
  2. Umožňuje veľmi rýchlu prácu so značkami
  3. Nespomaľuje stránky, lebo sa načítava asynchrónne
  4. Je užívateľsky veľmi príjemný
  5. Umožňuje testovať značky pred tým, než ich pustíte na stránku
  6. Dá sa pomocou neho nasadiť akýkoľvek skript
  7. Umožňuje nastavenie načúvania udalostiam
  8. Uchováva verzie
  9. Je integrovaný so službami Google

Tu je video, kde sú jednotlivé jeho výhody konkrétne rozobrané:

 

Ako nastaviť Google Tag Manger na stránke

1. Ako prvý krok musíte vytvoriť účet pre Google Tag Manager

  • Prihláste sa do GTM.
  • Kliknite na VYTVORENIE ÚČTU.
  • Zdajte názov účtu – napríklad názov vašej firmy a kliknite na Pokračovať.

Vytvorenie účtu pre google tag manager

  • Zadajte názov kontajnera, napríklad názov vašej stránky, kliknite na Web a potom na tlačidlo Vytvoriť. Kontajner obsahuje skripty pre jednu stránku – v jednom účte môžete mať viac kontajnerov, ak máte viac stránok.

Nastavenie kontrajnera google tag manager

  • Prečítajte si obchodné podmienky a kliknite na Áno.
  • Zobrazí sa vám značka pre nasadenie Google Tag Manager, ktorú musíte umiestniť na vašu stránku.

Značka pre Google Tag Manager

 

2. Teraz skopírujeme značku a vložíme ju na stránku

  • Bude to odteraz jediná značka, ktorú budete na stránke potrebovať. Ostatné značky nasadíte pomocou Google Tag Managera.
  • Pošlite svoju značku vášmu programátorovi alebo si ju nasaďte sami.
  • Ak používate WordPress, môžete si značku nasadiť pomocou pluginu Insert Headers and Footers. Nainštalujte si plugin a prejdite do Nastavení a kliknite na Insert Headers and Footers. Vložte značku do časti Header a kliknite na Uložiť.

Vloženie značky do insert headers

Ale existuje ešte lepšia možnosť:

Ak chcete funkcie Google Tag Manager WordPress stránky v maximálnej možnej miere využiť, môžete značku nastaviť pomocou pluginu DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress.

Tento plugin vám bude do dátovej vrstvy automaticky vkladať dáta o objednávkach pre dynamický remarketing, eventy formulárov a ďalšie šikovné veci. Ak používate WooCommerce, práve s týmto Google Tag Mangerom pluginom potom dokážete robiť zázraky – a to všetko automatizovane, bez programovania!

  • Nainštalujte si plugin, otvorte ho a doplňte do neho Google Tag Manager ID vašeho kontajneru, ktorý nájdete v značke ale aj v ľavo hore, v rozhraní Managera.

vloženie google tag manager značky duracel tomi

  • Kliknite na Uložiť zmeny a máte hotovo.

 

Nastavenie značky pre Google Analytics

  • Aby ste mohli pomocou GTM nastaviť sledovanie Google Analytics, budete potrebovať ID sledovania. Nájdete ho v časti pre Správcu v stĺpčeku Vlastníctvo, keď kliknete na Informácie o sledovaní a potom na Kód sledovania.

id sledovania google analytics

  • Keď viete váš kód, môžete si v Google Tag Manageri vytvoriť novú značku.
  • Prejdite do vášho GTM rozhrania a kliknite na Pridať novú značku.
  • Otvorí sa okno pre nastavenie značky v ktorom kliknite na Konfigurácia značky a otvorí sa ponuka všetkých prednastavených značiek služby Google Tag Manger.

nastavenie novej značky google analytics

  • Vyberte typ značky, ktorý chcete nastaviť – v našom prípade Universal Analytics a môžete ju konfigurovať.
    Najskôr musíte vytvoriť premennú, do ktorej vložíte ID sledovania. Kliknite Vybrať premennú nastavení a potom na Nová premenná.

nastavenie premennej v začke analytics

  • Vložte Identifikátor sledovania do príslušného políčka a pomenujte vašu novú premennú – napríklad názvom GA ID a kliknite na Uložiť. Túto premennú budete využívať pri práci s GTM zakaždým, keď budete potrebovať nastaviť udalosť a vložiť ID vášho Analytics účtu.

Vytvorenie premennej sledovania

  • Teraz nastavíme spúšťanie značky. Pretože budeme chcieť sledovať všetky stránky, nastavíme spúšťanie značiek na všetkých stránkach.
  • Kliknite na Spúšťanie. Otvorí sa ponuka spúšťačov pre kontajner. Teraz kliknite na spúšťač All Pages.

Výber špúšťača google tag manager all pages

  • Nastavili sme ID do premennej a spúšťač. Ešte pridajte názov vašej novej značky a môžeme kliknúť na Uložiť. Konfigurácia by mala vyzerať asi nejako takto:

vytvorená značka pre google analytics

  • POZOR! Všetky tieto zmeny nebudú zatiaľ aktívne. Musíte ich publikovať. Kliknite v pravo hore na tlačidlo ODOSLAŤ.
  • Vyplňte názov verzie a kliknite na Zverejniť.
  • zverejnenie verzie google tag manager
  • A je hotovo, vaša nová značka by mala byť zverejnená na stránke.
  • NEZABUDNITE odstrániť starý kód Google Analytics, aby ste nemali duplicitné merania! Overte si, či Google Analytics registruje návštevy a skontrolujte svoju stránku pomocou rozšírenia prehliadača chrome Googel Tag Assistant.

 

Nastavenie konverznej značky pre Google AdWords

  • Ako prvé budeme potrebovať identifikátor a štítok konverzie. Tie nájdete ich vo vašom AdWords účte, keď kliknete na Nástroje a potom na Konverzie. Po otvorení konverzie sa ukáže jej značka – bude vyzerať asi takto:

konverzná značka google adwords

  • Pre vás sú dôležité dve hodnoty: coversion_id a conversion_label.
  • Keď máte vašu značku konverzie, otvorte si Tag Manager a kliknite na Pridať novú značku.
  • Kliknite na Konfigurácia značky a ako šablónu vyberte Sledovanie konverzií v službe AdWords.
  • Ako Identifikátor sledovania nastavte hodnotu google_conversion_id a do políčka pre štítok vložte kód google_conversion_label.
  • nastavenie konverznej značky pre AdWords
  • Do značky môžeme pridať ešte pár kúl vecí, ako hodnotu konverzie pomocou premennej dátovej vrstvy, aby ste priamo v rozhraní AdWords videli ROAS vašich kampaní a mohli tak priamo sledovať ziskovosť vašich kampaní, skupín, slov a reklám a videli, čo konkrétne vám nosí peniaze do kapsy. Ale to je nad rámec tohto článku. Ak máte záujem o tieto nastavenia skúste môj kurz Google Tag Manager.
  • Značku teraz máme nakonfigurovanú. Musíme ešte pridať spúšťač , pretože chceme konverznú značku spustiť len na stránke po vytvorení konverzie.
  • Kliknite na Spúšťanie a vo Výbere spúšťača kliknite na modré + v pravo hore, pomocou ktorého vytvoríte nový spúšťač.
  • Kliknite na konfiguráciu spúšťača a vyberte z ponuky možnosť Zobrazenie stránky.

konfigurácia spúšťača pre adwords konverziu

  • Nakonfigurujeme nový spúšťač. Vyberte možnosť Niektoré zobrazenia stránky a definujte podmienky za ktorých sa má spustiť. Vo WooCommerce to bude vtedy, keď bude URL obsahovať reťazec order-received.
  • Takže, v prvom poli vyberieme Page URL, potom Obsahuje a do posledného políčka napíšeme order-received alebo čokoľvek, čím je charakteristická vaša URL po uskutočnení objednávky.

nastavenie spúšťača order received

  • Keď máme konfiguráciu hotovú, napíšte názov spúšťača a kliknite na Uložiť
  • Naša značka pre konverziu by mala byť kompletná. Konfigurovaná aj so spúšťačom. Napíšete jej názov a kliknite na Uložiť

nastavená konverzná značka pre adwords

  • Keď máte hotovo, kliknite na Odoslať a publikujte novú verziu kontajnera. Opäť odporúčam prejsť si konverziu pomocou Tag Assistantu a skontrolovať, či nemáte nastavené aj pôvodné meranie konverzií pomocou kódu priamo v stránke, inak budete mať konverzie reportované dvojmo.

Takto v stručnosti sa dá popísať fungovanie Tag Manažéra. Viem, že na prvý pohľad sa môžu nastavenia zdať komplikované. Krivka učenia je však veľmi strmá. Všetky nastavenia sa robia pomocou troch entít – značiek, spúšťačov a premenných. Keď pochopíte filozofiu ich funkcie, stane sa z vás online marketing ninja. Ak máte záujem naučiť používať tento nástroj web profesionálov, môže tak spraviť pomocou môjho kurzu.