Ako premeniť svoju vášeň na podnikanie pomocou emailov

Ako premeniť svoju vášeň na podnikanie pomocou emailov

Predstavte si, že nemáte žiadnych zákazníkov, žiadny produkt, dokonca ani stránku alebo blog? Máte len neutíchajúci záujem v určitú vec a viete, že by bolo úžasné, keby ste sa práve touto „vecou“ mohli živiť. Je možné začať podnikať na pomocou internetu? Internet sa stal nástrojom, pomocou ktorého prebieha neustála výmena informácií medzi ľudmi a viete, že práve medzi nimi by mohli existovať tí, ktorý by o túto vec mali záujem. Rozprávate o tejto veci prakticky každému, koho stretnete? Alebo si dokonca ľudia začínajú chodiť po rady práve k vám?

Neutíchajúca potreba

V motivačných knihách je obrovské množstvo príkladov, kedy si hrdina príbehu zobral do hlavy, že práve to, čo on ponúka, je to najgeniálnejšie, čo sa na svete vyskytlo, od čias, kedy vymysleli krájaný chlieb. Colonel Sanders bol so svojím receptom odmietnutý 1 000 krát, než sa s jedným majiteľom reštaurácie dohodol na obchode. Nakoniec sa z neho stal človek, ktorý viedol reťazec reštaurácií v hodnote 850 miliónov dolárov. Dnes však nie je potrebné klopať na dvere a zvoniť na zvonce. Ľudia chodia na sociálne siete a stránky dobrovoľne. Sami si hľadajú veci, ktoré ich zaujímajú. To veľa vecí uľahčuje.

Ak začínate akýkoľvek projekt, je potrebné, aby ste mali dve veci. Obsah a publikum. Či už prezentujete svoje nápady, riešenia a produkty na Facebooku alebo kdekoľvek inde. Kde ale vziať publikum, keď nemám ani stránku? Najúčinnejšou formou marketingu sú stále emaily. Kontakty na ľudí, ktorí majú záujem o to, čomu sa venujete a sami si vyžiadajú viac informácií, tým, že svoj email kontakt na nich dobrovoľne zdieľajú. Takéto kontakty sú zlatá baňa. Neotravujú s ponukami, ako reklamy na sociálnych sieťach alebo na YouTube, o ktoré väčšina ľudí, ktorým sú zobrazené, nemá aj tak záujem. Emaily sú zadarmo. Nemusíte zaplatiť ani cent, aby ste mohli svoj obsah zdieľať. Napíšete email a odošlete.

Na koľko hodnotných leadov by ste chceli mať na konci roku kontakt? Povedzte si číslo. 100, 200 či 500? Ak budete mať kontakt na 500 ľudí, so záujmom o prerušovaný pôst, bude im potom náročné predať 10 produktov, ktoré vytvoríte? Ebook, workshop alebo poradenstvo? Začnite rozmýšľať, ako by sa z toho, čo je vašou vášňou, dal spraviť biznis. Majte však na zreteli jasné ciele. Povedzme, že 200 emailov bude stačiť. Pre začiatok. Treba si uvedomiť, že každé podnikanie je iné. Lievik, ktorý má vytvorený niekto iný, aj keď o tom má celý kurz, nemusí u vás fungovať. Musíte si ho vytvoriť sami. A tým sami myslím skutočne sami. Od základov, až po komín. Vy musíte poznať váš lievik, pretože musíte poznať ľudí, ktorí týmto lievikom prechádzajú a na jeho konci vám dávajú peniaze.

Sú tu nejakí moji ľudia?

Ale poďme ku praktickým veciam. Mám neskutočný záujem o prerušovaný pôst. Moja postava nikdy nebola lepšia, tréningy nalačno sú úplne nová skúsenosť a upravilo sa mi trávenie. Nemusím do hlavy tlačiť sacharidy a proteíny 6x denne. Paráda. Navyše celé dni na YouTube sledujem prednášky a čítam články o jeho výhodách pri prevencii nádorových ochorení, cukrovky a celkovej regenerácii organizmu. Som stratený. Rád by som o tom povedal všetkým a bolo by parádne, ak by som sa mohol tejto veci venovať profesionálne. Nemám však ani stránku, ani obsah a ani emaily. Nemám nič. Len neskrotný záujem o túto vec.

Najlepšie je začať u ľudí, ktorí by mohli mať o túto vec, ktorú chcem riešiť, záujem. Na Facebooku sú skupiny, fóra na stránkach, poznám pár ľudí vo fitku, ktorí by chceli vedieť viac. Presne tam sú vaše prvé emaily. Zatiaľ nemusíte vytvárať účet na MailChimpe. Jednoducho si pospisujte emaily vašich priateľov do hárku v Exceli. Navštevujte skupiny na Facebooku a ubytujte sa na nich. Sledujte príspevky, lajkujte, komentujte, občas prihoďte aj vy zaujímavý článok. Pripravte si pôdu. Buďte užitoční. Choďte na Fitness skupiny a zdieľajte články o tom, ako prerušovaný pôst ovplyvňuje produkciu rastového hormónu. Sledujte reakcie. Pozerajte sa aké otázky ľudia kladú. Potom ich oslovte. Po týždni-dvoch napíšte, že chystáte nový projekt o vašej veci a zbierate kontakty na ľudí, ktorí by mali záujem dozvedieť sa o nej viac. Budem vám každý týždeň zasielať článok o prerušovanom pôste. Stačí, ak pošlete email.

Zatiaľ ešte žiadny produkt nemáte. Dokonca ani stránky. Ale to neznamená, že nemôžete budovať zaujaté publikum. Stačí na to minimum. Sadnúť si s tabletom na 5 minút do kresla. Všetko z pohodlia domova. Produkty ešte ani ponúkať nechcete. Najskôr musíte ponúknuť hodnotu. Svet marketingu na sociálnych médiách už nie je o polkilometrovej stránke, na ktorej čakáte, že si nejaký prišelec objedná proteín, prvý krát, keď sa na nej zjaví. Ľudia online sú dnes oveľa sofistikovanejší. Musíte budovať vzťahy. Zatiaľ je našou stratégiou budovať zoznam, ale treba si od začiatku všímať, o čo majú ľudia záujem. Aké otázky kladú? Bude to dôležité pri tvorbe produktu.

Zodpovedajte otázky a tvorte obsah

Teraz je čas na tvorbu stránky, landing page a účtu na MailChimpe. Netreba z toho robiť vedu. Všetko môžete vytvoriť zdarma a behom jedného dňa. Na články vám stačí blogovací systém ako Blogger.com. Alebo si kúpte doménu na Websupporte, nahoďte WordPress a spravte stránku. MailChimp je do 2 000 kontaktov zadarmo. Alebo použite iný automatizovaný systém na emaily. Máte teraz zoznam emailov, platformu na tvorbu vlastného obsahu a ak nie ste leniví, aj systém na automatické kontaktovanie a zbieranie e-mailov. Môžete začať tvoriť.

Keďže vás táto vec veľmi zaujíma, máte o nej prehľad, veľké množstvo článkov uložených vo vašom prehliadači. Sledovali ste, o čom sa ľudia v skupinách a na fórach bavia. Snažte sa zodpovedať kritické otázky, ale aj tie, ktoré sú konkrétnejšie ale ľudia sa na ne pýtajú. Píšte o tom, ako vplýva prerušovaný pôst na úbytok a prírastok svalovej hmoty. Ako pomáha stabilizovať cukor. Ale zodpovedajte aj konkrétne otázky. Píšte články o tom, či je možné si počas pôstu dávať kreatín, lebo toto sú otázky, ktoré vám ľudia zatiaľ kládli. Alebo ako vplýva časovo obmedzené stravovanie na mTor a syntézu proteínov. Brainstormujte zoznam tém a otázok, na ktoré ľudia v tejto oblasti hľadajú odpovede.

A teraz príde tá najnáročnejšia časť, ktorá vyžaduje záväzok. Každý deň si aspoň na 15 minút sadnite a venujte sa tvorbe obsahu. Štvrťhodinku denne napíšte pár odstavcov k vybranej téme. Pravidelnosť je kritická. Akákoľvek nová tvorivá činnosť je ako chodenie do fitka. Prvých 30 dní sa k tomu musíte nútiť. Po 30 dňoch si vytvoríte zvyk a nesadnúť si večer za počítač a nepísať článok bude pre vás neprirodzené. 15 minút denne si nájde každý z nás. Každý týždeň, dajme tomu v piatok, budete mať vytvorený nový článok, ktorý môžete zaslať ľuďom na emaily. Týždenná pravidelnosť článkov je dôležitá, pretože aj u vášho publika po určitom čas zvykne návyk, rituál. Každý týždeň vášmu publiku príde zaujímavý článok o tom, ako robiť prerušovaný pôst a ako pomáha ich zdraviu a kondícii.

Až teraz môžem myslieť na produkt

Čo to o vás povie, keď prídu noví užívatelia na stránky a nájdu kopec článkov, ktoré zodpovedajú práve na ich otázky. Po určitom čase vás vytvorený obsah bude prezentovať ako autoritu. Pracujte s obsahom. Všímajte si, ktoré články najčastejšie ľudia čítajú. Aké ďalšie otázky vám dávajú? Kde trávia najviac času? Ktoré problémy by ste mohli riešiť pomocou produktu? Po publikácii série článkov budete zbierať nielen ďalšie emaily, ale budete mať lepšiu predstavu o tom, čo ľudia v tejto oblasti chcú a za čo by mohli zaplatiť. Alebo vaša situácia dosiahne bod, kedy už proste nebudete mať čas robiť veci zdarma a začnete si za rady účtovať peniaze. OK, spravím ti jedálniček, ale bude to toľko a toľko.

Tu sa dostávame k tvorbe produktu. Budete mať teraz oveľa lepšiu predstavu o tom, čo by vám mohlo zarobiť peniaze. Pamätajte že každé podnikanie je iné. Možno sa budú ľudia pýtať stále na tie isté veci a môžete pre nich napísať e-book, ktorý zodpovie na 80% otázok, ktoré vám ľudia o prerušovanom pôste kladú. Alebo sa vrhnete priamo do poradenstva a budete s ľudmi pracovať individuálne a účtovať si peniaze za službu. Možností je veľa. Okrem toho, že je každý začínajúci podnik iný, je každé začínajúce podnikanie aj sériou nepotvrdených hypotéz. Tieto hypotézy sa dajú overiť len jedným spôsobom – musíte ich otestovať na vašom publiku. Znalosť vašeho publika a problémov a problémov ľudí z publika zvyšujú pravdepodobnosť, že váš produkt bude úspešný.

Povedzme, že publikujete pol roka. Máte na blogu 25 článkov, ktoré zasielate ľuďom vo vašom zozname. Zdieľate ich taktiež na skupinách na Facebooku. Váš zoznam sa rozrástol na 200 ľudí. Môžete to s podnikaním teraz myslieť vážne. Pošlite prvé prototypy produktu skalným fanúšikom. Pošlite váš e-book o prerušovanom pôste 10-20 ľuďom, ktorí vám dajú odozvu na úpravy. Vychytáte muchy, niečo možno doplníte, niečo vyhodíte. Keď si produkt učešete, môžete ponuku konečne poslať zvyšku vášho zoznamu. Získate takto prvé peniaze, ktoré môžete ďalej točiť.

Teraz môžete konečne myslieť na veci ako reklamy na Facebooku alebo v Googli. Tvoriť lead magnety a ponuky. Začať na stránke robiť SEO a podobné skratky. Nastavte si remarketingové zoznamy a oslovte ľudí, ktorí na vašej stránke boli. Reaktivácia je veľmi účinný s ziskový spôsob dodatočného prísunu objednávok bez veľkého množstva práce. Keď dokážete získané peniaze reinvestovať na akvizíciu nových ľudí do vášho zoznamu, ten začne potom veľmi rýchlo rásť. Aj keď možno títo ľudia nebudú tak skalní ako prvých 300 hrdinov, stále budú predstavovať zaujaté publikum. Ľudia nezvyknú rozdávať svoje e-mail kontakty len tak pre nič, za nič.

Zo startupu do rastu

Ďalšie možnosti rastu predstavujú guest posty na stránkach. Môžete svoje články publikovať na stránkach, ktoré majú podobnú tematiku. Myslím, že každý redaktor stránky o fitness uvíta, ak sa mu niekto ponúkne napísať jeden článok mesačne zadarmo. Vám to rozšíri publikum a keď aktivujete aj zoznam emailov, sekcia komentárov na takomto článku môže explodovať pod váhou vášho publika. Môžete si spraviť na YouTube kanál a robiť videá. Prednášať a deliť sa so svojimi znalosťami na konferenciách a video záznamy z nich ponúkať na stránkach. Možnosti sú v súčasnosti obrovské.

Keď budete mať toto všetko za sebou, budete pravidelne publikovať, všímať si problémy vašej cieľovky a pracovať na produkte, po čase si vybudujete štatút autority v danom obore. Samozrejme to môže trvať roky. Ale hej, ak je to niečo, čo vás skutočne baví a napĺňa, stojí to za to. Budete mať príjem z predaja e-bookov, budete sa venovať aj individuálnemu poradenstvu, predávať na stránke potraviny, ktoré udržia ľudí v ketóze. Rozvetvíte možnosti svojich príjmov. Za určitý čas si vás určite ako autoritu vyberú vyhľadávače a z vášho webu a článkov budete mať veľmi silné aktívum. Záleží len na vás, do akej hĺbky v online podnikaní budete chcieť ísť.