7 bodov skutočne dobrého marketingového článku

Content marketing sa dnes stáva tým, o čom premýšľame ako o marketingu. Posledných pár dekád bol marketing posunutý na úroveň zaseknutej gramofónovej platne. Rádio a televízia umožňovali spoločnostiam s dostatkom prostriedkov neustále mlátiť ľudí po hlave reklamami, až kým si ich produkt proste nekúpili. Niekoľko krát denne z rádia a televízie opakovali tie isté reklamy, podporené prakticky rovnakým formátom alebo sloganom v tlači. Tento zastaralý model ale v digitálnom priestore nefunguje. Hodí sa ako taktika v špecifických formách, akými sú napríklad remarketingové kampane.

Oveľa účinnejší spôsob komunikácie so zákazníkmi poskytuje v dnešnej dobe tvorba obsahu. Obsah je dnes médium, pomocou ktorého posúvame našim zákazníkom správy. Ale len ten, ktorý stojí za to vzhliadnuť. Prečo tvoriť obsah ktorý nikto nesleduje? Obsah, ak má byť účinný a splniť marketingové ciele, musí byť zábavný, poučný a zaujímavý.

Model marketingu posledných dekád v online prostredí nefunguje

Problémom je, že klasický prístup k tvorbe textov nie je v digitálnom formáte účinný. Nemôžeme jednoducho preklopiť brožúry do internetových stránok a čakať dobrý výsledok. Marketingové články nie sú knihou a preto písať vo formáte knihy alebo novinového článku nemá v online prostredí zmysel. Vo fyzickej tlači záleží na na tom, aby sa do danej plochy zmestilo čo najviac textu, kvôli úspore papiera, farby. Tento problém ale v digitálnom marketingu nemáme. Práve naopak. Texty na internetových stránkach by mali byť roztiahnuté a skenovateľné. V krátkych paragrafoch, s odrážkovými zoznamami, ľahko čitateľné s množstvom bielych plôch. Text samotný by nemali byť len dáta a presvedčovanie o tom, prečo je náš produkt najlepší. Obsah by sa mal zamerať na výzvy odvetvia, novinky, potreby zákazníkov a riešenie ich problémov.

V súčasnosti je jednoduché si najať copywritera, ktorý nám napíše 500 slov za pomerne malý peniaz. Za úplné nič oproti nákladom na reklamu v televízii a v rádiu. Má však takýto obsah aj hodnotu? Ak si najmete niekoho, kto dokáže napísať článok z odvetvia ktorému ledva rozumie, má takýto obsah váhu v očiach potenciálneho zákazníka? Účinnosť takýchto článkov na náš marketing je ako nahradenie hodnotnej stravy plnej živín fast foodom.

Kvalitný obsah netvoria copywriteri, ale odborníci

Čo ak sa dá tvoriť obsah špičkovej kvality a firmu to nemusí stáť ani korunu. Online svet sa mení. Nie profesionálni autori článkov ale profesionáli v konkrétnom odvetví majú v rukách všetky marketingové tromfy tohto veku. Sú to práve majitelia a riaditelia v podnikoch, ktorí vedia, ako vytvárať správny a kvalitný obsah. Profesionáli v danom sektore majú prehľad, aký copywriter, jedno ako kvetnato vie písať, nikdy nebude mať. Majitelia firiem sú najlepšie kvalifikovaní na tvorbu správnych marketingových článkov, pretože majú potrebnú špecializáciu, nadšenie a poznajú ako ich produkt funguje.

Kritické body špičkového marketingového článku

Pre ľudí, ktorí nikdy nepísali články predstavuje tvorba marketingového obsahu často problém. Je však jednoduché tvoriť skvelý obsah, ak sa pozriete na jednotlivé komponenty kvalitného marketingového článku. Každý z nich je potrebné v texte správne zúžitkovať:

  1. Nadpis – reklama vášho článku
  2. Prvá veta – musí zaujať
  3. Úvodný odstavec – zobrazuje sa aj mimo článku
  4. Podnadpisy – reklamy pre jednodlivé odstavce
  5. Hlavný text – rozvíja podnadpisy
  6. Záver – sumarizuje článok
  7. Výzva k akcii – čo má spraviť čitateľ po prečítaní

Nadpis je veľmi dôležitý. Nadpis je reklamný text vášho obsahu. Kľudne vytvorte niekoľko variantov a vyberte si ten, ktorý najlepšie rezonuje. Za ním nasleduje prvá veta článku. Musí čitateľa vtiahnuť a nepustiť. Musí zaujať, aby užívateľ po otvorení článku pokračoval v čítaní. Dôležitý je aj celý prvý odsek. Obyčajne je tento text zobrazený nad značkou Čítať viac na vašej stránke a prezentuje obsah článku na sociálnych médiách ale aj inde.

Podnadpisy naprieč článkom robia text skenovateľný a prehľadný. Podnadpisy sú reklamné texty pre jednotlivé odseky. V hlavnom texte rozvíjame idei podnadpisov. Záver sumarizuje článok. Pripomína návštevníkovi čo si práve prečítal. Taktiež slúži pre nedočkavcov, ktorí najskôr pozrú k čomu sa článok dopracoval, pred tým než sa do neho pustia. A samozrejme výzva na akciu. Čo chceme aby čitateľ spravil? Zanechal svoj email, komentár alebo like?

Ako si uľahčiť písanie, keď je písanie problém

Tvorbu článku je vhodné rozdeliť do niekoľkých dní. Čo ak máte rozbehnutý svoj business a chcete podporiť marketingové úsilie písaním kvalitných článkov o predmete vášho podnikania, ale s písaním textov nemáte absolútne žiadnu skúsenosť? Nájde sa veľa ľudí, ktorí dokážu o tom v čom podnikajú rozprávať celé hodiny, ale keď sadnú za klávesnicu, na čele sa im zjavia kropaje potu.

Text treba segmentovať. Najskôr sa treba rozhodnúť, akému subjektu chceme článok venovať. Novinke na trhu, probléme zákazníkov, výzve v odvetví? To bude téma článku. Následne môžeme pristúpiť k podnadpisom. Na aké časti môžeme tému rozdeliť. K akým veciam a riešeniam sa téma článku vzťahuje? Ako rozmeniť hlavnú tému a nadpis na pár menších podnadpisov?

Ak vytvoríte nadpisy a podnadpisy, na článku už v ten deň nepracujte. Nechajte si všetko v hlave uležať. Určite budete jednotlivé podnadpisy v mysli obracať, prehodnocovať a napĺňať imaginárnym textom. Až nasledujúci deň medzi ne vložte odstavce článku do písanej formy. Keď sú jednotlivé podnadpisy dostatočne rozvinuté v textoch paragrafov, vaša práca je pre tento deň hotová.

Na tretí deň sa k textu opäť vráťte. Učešte text. Pridajte to na čo ste včera zabudli, preformulujte čo by ste dokázali pomenovať lepšie, vyhoďte čo je prebytočné. Text následne editujte a publikujte.

Obsah tvoríte pre zákazníkov, nie pre vás

Vytvárajte obsah, o ktorom dúfate, že pritiahne zákazníkov. Váš obsah nie je len marketingový nástroj ale aj aktívum. Na rozdiel od magazínov, vaše články nemajú za cieľ pritiahnuť čo najviac ľudí ale pritiahnuť tých správnych ľudí. Užšiu skupinku, ktorá má o problematiku skutočne záujem.

Píšte pre rôzne typy používateľov. Pre začiatočníkov, ktorí dokonca ani nemusia vedieť svoj problém definovať. Sformulujte teda otázky za nich a to takým spôsobom, aby slúžili vašim obchodným cieľom. Napíšte texty aj pre pokročilých, ktorí hľadajú návody, tutoriály a sprievodcov. A samozrejme nesmiete zabudnúť na expertov. Veľmi úzke publikum, ktoré zaujíma, ako sa v danej oblasti stať skutočným expertom. Pre túto kategóriu odporúčam vykročiť mimo rámec článku a vytvárať ebooky, kurzy a školenia.

Každý môže byť na internete guru, keď vie ako na to

Tvorba textov, ktoré nám prinesú viac objednávok, prospektov a nasledovníkov je jednoduchá, ak viete ako na ňu. Marketing sa v posledných rokoch mení. To čo fungovalo v televízii, magazínoch a rádiu nemôžeme jednoducho použiť v online aréne. Obsah musí byť zaujímavý, čitateľný ale hlavne relevantný pre čitateľa. Kvalitný obsah tvoria ľudia, ktorí problematike rozumejú, nie ľudia, ktorí majú najlepšiu štylistiku. Aj človek, ktorý nikdy nenapísal poriadny článok sa môže stať guru online, ak pozná štruktúru a kostru kvalitného obsahu. So správnym usporiadaním myšlienok v odstavoch a podnadpisoch dokáže každý pritiahnuť zákazníkov pomocou svojich textov.

Pridaj komentár